ابعاد توبه حقیقى

در حدیث بسیار عالى و جالبى رسولخدا صلّى اللّه علیه و آله توبه را در ابعاد گوناگون بیان کرده و خطاب به اصحاب خود مى فرماید: اءتَدرونَ مَن التّائب ؟ قالوا: الّلهم لا آیا مى دانید توبه کننده حقیقى کیست ؟ آنان گفتند: نه . آنگاه حضرت آنان را به چند گروه تقسیم کرده و فرمودند:

  1اذا تابَ العَبدُ و لَم یُرضِ الخُصَماءَ فَلَیس بِتائِب هر گاه انسان به زبان و دل توبه کند، ولى طلبکاران و ستم کشیدگان را از خود راضى ننماید، در حقیقت توبه نکرده است .

2مَن تابَ و لم یَزِد فِى العِبادةِ فَلَیسَ بِتائِب کسى که توبه کند، ولى به عبادتش چیزى اضافه نشود، او هم توبه نکرده است .

3مَن تابَ و لَم یُغَیِّر لِباسَه فَلَیسَ بِتائبٍ هر گاه کسى توبه کند، ولى در لباس و قیافه ظاهرى او تغییراتى داده نشود، باز هم توبه نکرده است . یا مقصود این است که اگر لباس حرام و گناه را به لباس تقوى تغییر ندهد، تائب شمرده نمى شود.

4مَن تابَ و لَم یُغیِّر رُفقائَه فَلَیسَ بِتائِب هر گاه شخصى توبه کند، ولى در مسائل اجتماعى روابط قبلى خود را با افراد فاسد همچنان ادامه دهد و آنان را عوض نکند، گویا اصلاً توبه نکرده است .

5مَن تابَ ولَم یُغیِّر مَجلِسَه فَلَیس بِتائِب هر گاه توبه کند، لیکن در نشست و برخاست ها و دعوت ها و پذیرایى هاى او چهره اسلامى مشاهده نشود، باز هم توبه او اساسى نیست .

6مَن تَابَ ولَم یُغَیّر فِراشَه و وِسادَتَه فَلَیس بِتائِب هر گاه کسى توبه کند، ولى در مسائل خانوادگى ، شوئى وتربیت فرزند، اخلاق و رفتار اسلامى نداشته باشد و در مسائل جنسى از راه انحرافى که رفته باز نگردد، او نیز توبه نکرده است .

7مَن تَابَ وَ لَم یُغَیِّر خُلقَه و نِیّتَه فَلیسَ بِتائِب هر گاه کسى توبه کند، ولى در حالات روحى ، فکرى ، قلبى و برخوردهاى اجتماعى او تغییراتى حاصل نشود و به جاى راضى کردن خدا به فکر راضى کردن این و آن باشد و تکبّر، کینه ، حسادت ، بُخل و ریا را کنار نگذارد و انگیزه ها و هدف هاى مادّى خود را به قصد قربت و اخلاص تبدیل نکند، باز هم توبه او ریشه و اساس ندارد.

8مَن تَابَ و لَم یَفتَح قَلبَه و لَم یُوَسِّعْ کَفّه فلَیسَ بتائِب هر گاه توبه کند، امّا روحش باز و رویش گشاد ه نباشد، بلکه همان تنگ نظرى هاى قبلى را داشته باشد و از کمک به دیگران خوددارى کند، او هم توبه نکرده است .

9مَن تابَ و لم یُقَصِّر اءمَلَه ولَم یَحفَظ لِسانَه فَلیسَ بِتائب هر گاه کسى توبه کند، ولى از خیال پردازى و آرزوهاى واهى ودور و دراز خویش دست برندارد و زبانش را از انواع تهمت ها، دروغ ها، غیبت ها، ناسزاها، شایعه سازى ها، یاوه گویى ها، سخن چینى ها، سوگندهاى نابجا و گواهى دادن هاى ناروا و. بازندارد، در حقیقت توبه اى نکرده است .

10مَن تَابَ ولَم یُقَدِّم فَضلَ قُوتِه مِن بَدَنِه فَلَیسَ بِتائِب کسى که توبه کند، ولى در مسائل اقتصادى و مصرف مال و توجه به محرومان و گرسنگان جامعه بى تفاوت باشد و حاضر نباشد کمى از تشریفات زندگى خود را در راه رفاه دیگران صرف نماید، او هم توبه نکرده است .

سپس پیامبر صلّى اللّه علیه و آله سخن خود را چنین ادامه دادند:

اذا استَقام عَلى هذِهِ الخصال فذاک التّائِب هر گاه توبه کننده این صفات دهگانه را مراعات کرد، براستى او توبه کرده است . منبع :(بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏6 ؛ ص36)

 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

danlode ahange jadid matabkade Knowledge Cottage اجاره ماشین مــاه ولــاء تلگرام نیوز آشپزخونه خرید تنور گازی ,تنورگازی اصفهان بک لینک طوری ☆☆پاتوق وبگردی☆☆